Beton jest powszechnym materiałem budowlanym stosowanym do budowy obiektów cywilnych, przemysłowych i infrastrukturalnych. W krajach Unii Europejskiej i USA mieszanki betonowe o określonym składzie są szeroko stosowane w budownictwie drogowym-do układania górnych i dolnych warstw jezdni, powłok lotniskowych, urządzeń do przygotowania autostrady.
Rodzaje betonu, w zależności od przeznaczenia operacyjnego
Składowy i proporcjonalny skład mieszanek betonowych drogowych różni się od składu ogólnych materiałów budowlanych. Gotowy produkt po utwardzeniu powinien być odporny na następujące negatywne czynniki:
- znaczne obciążenia mechaniczne;
- powstawanie mikropęknięć w wyniku cykli zamrażania i rozmrażania oraz okresowego nawilżania i suszenia;
- narażenie na chemikalia, które posypują nawierzchnie w zimie.
Składniki i ich stosunek ilościowy w mieszance betonowej dobierane są w zależności od planowanego obszaru zastosowania i zgodnie z normami:
- Urządzenie jednowarstwowej nawierzchni lub wierzchniej warstwy nawierzchni wielowarstwowej. Beton używany do tego celu ma surowe wymagania. Materiały te, po uzyskaniu wytrzymałości W Stylu Vintage, powinny zachować odporność na obciążenia z przejeżdżającego transportu, w tym ładunku, i nie ulegać zniszczeniu pod wpływem negatywnych czynników pogodowych.
- Urządzenie dolnej warstwy w powłokach wielowarstwowych. Wymagania dotyczące materiałów użytych do tego celu nie są tak surowe, ponieważ obciążenie samochodów w tym przypadku jest słabsze i nie ma wpływu negatywnych czynników pogodowych.
- Urządzenie podstawy pod nawierzchnię drogi. Wymagania jakościowe są niskie.
Zalety stosowania mieszanek betonowych do prac drogowych
- Wysoka wytrzymałość kompozycji betonowych o określonej recepturze i stosunku procentowym zapewnia możliwość wytrzymania poważnych obciążeń przenoszonych przez pojazdy osobowe i ciężarowe.
- Dobre właściwości chropowatości powierzchni betonu zapewniają niezawodną przyczepność kół do nawierzchni, nawet w stanie mokrym.
- Opóźnione Zużycie w porównaniu ze zużyciem nawierzchni asfaltowej.
- Odporność na negatywne skutki opadów.
- Wysoka odporność na jasne światło słoneczne, w przeciwieństwie do nawierzchni asfaltowej, która „topi się” w upale.
- Słabe pylenie.
- Średni okres eksploatacji bez remontu wynosi 50 lat, w tym czasie można wykonać niewielką ilość środków naprawczych.
- Możliwość mechanizacji wszystkich etapów robót drogowych i remontowych.
Kolejną zaletą mieszanki betonowej drogowej produkowanej fabrycznie jest sprawdzenie wszystkich składników w warunkach laboratoryjnych. Wyniki badań są umieszczane w specjalnym czasopiśmie.
Skład mieszanek drogowych
W mieszankach betonowych stosowanych w budownictwie drogowym stosuje się następujące składniki:
- Cement portlandzki marek M400 i wyższych.
- Dużym kruszywem jest kruszony kamień o średniej frakcji o wysokiej wytrzymałości i mrozoodporności. Najczęściej w tym celu stosuje się kruszony kamień granitowy, którego zastosowanie w budownictwie mieszkaniowym ze względu na wysokie naturalne tło radioaktywne (w większości przypadków) jest ograniczone.
- Dodatek. W celu zwiększenia właściwości wytrzymałościowych, odporności na wilgoć i mrozoodporność stosuje się plastyfikatory i hydrofobizatory.
- Włókno światłowodowe do wzmocnienia objętościowego. Używany do autostrad. Jego dodanie znacznie zwiększa odporność na zużycie płótna.
Cechy produkcji mieszanek betonowych do robót drogowych
Do prac drogowych zwykle stosuje się mieszanki wyprodukowane fabrycznie na zautomatyzowanym sprzęcie, który może zapewnić dokładne dozowanie wszystkich komponentów. Składniki mieszaniny są ważone osobno, a następnie ładowane do mieszalnika w określonej kolejności. Do miejsca pracy beton jest dostarczany specjalistycznym transportem.
[…] aby zrozumieć, z jakim rodzajem betonu mamy do czynienia. Niektóre kompozycje, na przykład, mieszanki betonowe asfaltowe. nie można usunąć bitumu. Stąd trudności z ochroną za pomocą powłok dekoracyjnych, farb i […]