Betonowe płyty drogowe są szczególnie wytrzymałymi konstrukcjami, które służą do aranżacji dróg. Służą zarówno do układania podjazdów w sektorach przemysłowych, do prywatnych domów, jak i na drogach ekspresowych. Są wybierane jako podstawa lub niezależna powłoka.
Wytrzymałość elementów płytowych wynika z właściwości materiału wyjściowego-betonu zbrojonego, który jest w stanie wytrzymać duże obciążenia.
Zalety płyt drogowych
Płyty drogowe wyróżniają się takimi pozytywnymi cechami:
- Technologia montażu jest bardzo prosta. Nie jest wymagane przygotowanie podłoża, opracowanie gleby, przeprowadzenie dodatkowych prac. Zapewnia to szybkość układania. Zaraz po niej można skorzystać z drogi.
- Nawierzchnia betonowa utrzymuje się w doskonałym stanie przez co najmniej 15-20 lat w porównaniu z 5-8 na asfalcie. A przy odpowiedniej pielęgnacji okres ten można przedłużyć do 40 lat bez poważnych napraw.
- Bloki płytowe nie boją się ciężaru transportu wielkogabarytowego. Wibracje, które pojawiają się podczas ruchu maszyn, nie psują gęstej struktury płyty.
- Ekologia. Samochody jadące po betonowej nawierzchni zużywają o 20% mniej paliwa. Konsekwencją tego jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
- Płyty betonowe nie wymagają naprawy. Nie boją się różnic temperatur, deszczu, gradu. Materiał ma wysoki stopień odporności na zużycie.
- Ochrona zasobów naturalnych. Asfalt wymaga ropy naftowej do produkcji, a beton jest wykonany z wapienia i gliny. Nie zawiera szkodliwych składników.
- Płyty żelbetowe można łatwo zdemontować, co pozwala na ich ponowne użycie. Jednocześnie koszt drogi zmniejsza się prawie o połowę.
Cechy i niuanse
Betonowe płyty drogowe mają pewne cechy:
- Główną wadą betonowych płyt drogowych jest wysoki koszt. Jednak szybko się opłacają, ponieważ nie ma potrzeby częstych napraw, w przeciwieństwie do autostrad asfaltowych, które ze względu na słabą jakość materiału źródłowego potrzebują go co roku.
- Trudność w remoncie. Kiedy droga staje się bezużyteczna, wymagana jest całkowita wymiana płótna.
- Niemożność stworzenia monolitycznej drogi.
- Znaczny hałas. Struktura powłoki nie zapewnia uszczelniania połączeń. Przejeżdżając przez połączenia płyt, samochód wydaje głośny dźwięk.
- Zmniejszenie bezpieczeństwa ruchu podczas deszczu i śniegu, ponieważ zwiększa się poślizg.
Duża wytrzymałość, możliwość przejazdu ciężkiego sprzętu, długa żywotność pozwalają na budowę dużych wielopoziomowych węzłów drogowych z betonowych płyt drogowych.
Click to rate this post!
[Average: 0]