Polimerwlokna » Betonowanie » Mieszanka asfaltowa: rodzaje, marki, skład i cechy

Treść

Nawierzchnia asfaltowa jest odpowiednim materiałem budowlanym na drogi. Jego charakterystyka techniczna pozwala zapewnić gładkość i pożądaną chropowatość powierzchni za pomocą układarki poziomującej. Kolejną zaletą mieszanki asfaltowej jest możliwość korzystania z jezdni natychmiast po ułożeniu. Z kolei Beton cementowy uzyskuje niezbędną strukturę dopiero po dwudziestu ośmiu dniach. Ponadto ciepłe mieszanki asfaltowe są rozprowadzane równomierną warstwą wyrównującą. Takie powierzchnie są łatwe do naprawy, mycia, farba utrzymuje się na nich przez długi czas.

Definicja

Asfaltobeton materiał budowlany, w skład którego wchodzi bitum, piasek budowlany, żwir, czasem specjalny proszek z minerałami. Składniki mieszanek piasku miesza się w wymaganych proporcjach w określonej temperaturze. Mieszanka asfaltowa jest wytwarzana zgodnie ze standardem Państwowym.

Zastosowanie

Gęste porowate materiały budowlane są używane do układania warstw jezdni, pasów startowych, platform i innych powierzchni. Aby to zrobić, eksperci używają mieszanek asfaltowych dróg, lotnisk i betonu asfaltowego.

Widok

Rozwiązania są klasyfikowane według kilku parametrów. Klasyfikacja zależy od cech składników zawartych w mieszankach asfaltowych. Istnieją cztery rodzaje rozwiązań. Klasyfikacja mieszanek asfaltowych wygląda następująco:

  1. Na obecność składnika mineralnego. Rozwiązania są klasyfikowane w zależności od rodzaju składnika używanego do produkcji. Istnieją różne rodzaje składników tworzących mieszankę asfaltowo-betonową. Na przykład typ A charakteryzuje się pięćdziesięcioprocentową zawartością pokruszonego kamienia w roztworze.
  2. W zależności od wielkości ziaren mineralnych kompozycje są trzech rodzajów: piaskowe (ziarna do mieszanki piaskowej powinny mieć mniej niż pięć milimetrów), gruboziarniste (ziarna mniejsze niż czterdzieści milimetrów) i drobnoziarniste mieszanki asfaltowo-betonowe (ziarna mniejsze niż dwadzieścia milimetrów).
  3. W zależności od użytego materiału budowlanego mieszanka jest piaszczysta, żwirowa i żwirowa.
  4. Temperatura wpływa również na parametry techniczne roztworów. Klasyfikacja odbywa się zgodnie z temperaturą, która jest ustalona w momencie układania mieszanki. Istnieją dwie odmiany: gorące mieszanki asfaltowe i ciepłe mieszanki asfaltowe. W szczególności podczas dystrybucji zimna mieszanka asfaltowa powinna mieć temperaturę około 5°c, gorąca-nie niższą niż 120°C.

Marki zapraw

Na rynku materiałów budowlanych występują dwie marki. Pierwsza marka zakłada użycie kruszonego kamienia 1000-1200. W przypadku drugiej marki stosuje się żwir 800-1000. Przed użyciem tej lub innej mieszanki konieczne jest określenie jej marki. Gorące związki, które są układane w określonej temperaturze, mają następujące oznaczenie (I):

  • zaprawa Marka;
  • wysokiej gęstości; i;
  • gęsty;
  • A; I, ii;
  • B, C; i, ii, iii;
  • G, D. ii, iii;
  • porowate i, ii.

Składy organomineralne

Oprócz powyższych klasyfikacji istnieją roztwory organomineralne. Są one wytwarzane przez mieszanie bitumu i wapienia. Zastosowanie gęstych kompozycji polega na naprawie nawierzchni asfaltowej.

Wymagania dotyczące mieszanek

Zgodnie z normą Państwową zawartość ziaren o kształcie płyty w żwirze, żwirze nie powinna przekraczać następujących wartości:

  • piętnaście procent – dla preparatów o wysokiej gęstości i roztworów „a”;
  • dwadzieścia pięć procent-dla materiałów B I Bh;
  • trzydzieści pięć procent dotyczy roztworów B i BX.

Cecha

Materiały budowlane muszą być produkowane w przedsiębiorstwie zgodnie z zasadami. Transport należy przeprowadzić w wywrotce. Zaprawa żwirowo-mastyksowa służy do zagęszczania powierzchniowej warstwy wyrównującej autostrady, układania nawierzchni startowych, chodników, placów itp.właściwości materiału budowlanego pozwalają zwiększyć przyczepność do warstwy jezdni, co zwiększa bezpieczeństwo ruchu samochodów.

Jak pokazała praktyka stosowania betonu asfaltowego w przeszłości, jakiś czas po rozpoczęciu eksploatacji powłoki, nierówności szybko pojawiły się na górnej warstwie, a później dziury. Wynikało to z faktu, że podczas załadunku, transportu i układania zaprawa ulegała rozwarstwieniu (lub segregacji).

Segregacja nawierzchni asfaltowej-proces, który prowadzi do niewłaściwego rozmieszczenia ziaren, pęcherzyków powietrza i bitumu w materiale budowlanym. Segregacja wywołuje dysproporcje składników zawartych w mieszaninie. Proces segregacji skraca żywotność powłoki. Innymi słowy, segregacja wywołuje efekt odwrotny do mieszania składników. Segregacja sprawia, że roztwór jest niejednorodny.

Zasady przyjmowania

Aby stworzyć zaprawę za pomocą transportu i układarki, stosuje się przeładunki. Przeładunek to specjalny sprzęt przeznaczony do nieprzerwanej pracy specjalnej układarki. Przeładunki są stosowane przy przyjmowaniu betonu asfaltowego z pojazdów i przenoszeniu go do układarki asfaltowej.

Ponadto istnieje wiele niuansów, które należy wziąć pod uwagę przy przyjmowaniu przygotowanego rozwiązania z przeładunku. W szczególności odbiór z przeładunku powinien odbywać się partiami. Przez partię rozumie się monosylabowy materiał budowlany produkowany na maszynie podczas jednej zmiany w przedsiębiorstwie.

Jeśli chodzi o magazyny gorące, ich liczba nie powinna przekraczać sześciuset ton, a magazyny zimne nie powinny przekraczać dwustu ton. Ilość roztworu zależy od jego wagi. W tym celu stosuje się wagi samochodowe lub kolejowe. Jeśli konieczne jest załadowanie materiału na statek, po zakończeniu odbioru ładunku mierzy się zanurzenie statku.

Aby sprawdzić zgodność produktu z określonymi cechami, istnieje szereg testów, które potwierdzą zgodność produktu z wymaganiami. Po przeprowadzeniu kontroli kupujący otrzymuje dokument potwierdzający zgodność materiału. W takim przypadku dla każdej partii ładunku konieczne jest napisanie osobnego dokumentu.

Zużycie i gęstość materiałów budowlanych

Jakość i zagęszczenie nawierzchni zależy od właściwości regulowanych w normie Państwowej. Zgodnie ze standardami na wagę i gęstość 1m3 składu asfaltu wpływa piasek, który jest dodawany do jego składu. Zatem masa wynosi:

  • piasek kwarcowy – 2200 kilogramów na metr sześcienny;
  • piasek żużlowy – 2350 kilogramów na metr sześcienny.

Żużlowy piasek budowlany służy do zagęszczania mieszanki. Ciężar właściwy betonu, który zawiera kruszony kamień o dużej frakcji, jest większy niż inne rodzaje materiałów budowlanych. Dokładny wskaźnik jest niezwykle trudny do uzyskania, ale średnia masa wynosi około 2100 kilogramów na m3. Wskaźniki są brane pod uwagę przy obliczaniu wymaganej ilości materiałów budowlanych do określonych prac. Ponadto takie dane są czasami brane pod uwagę przy demontażu nawierzchni dróg – pozwoli to określić ładowność specjalnego sprzętu i liczbę samochodów. Podczas prac budowlanych na terenie prywatnym (betonowanie terenu itp.) Należy najpierw obliczyć koszty magazynu. W ten sposób z góry określisz koszt i ilość materiału budowlanego. Zużycie roztworu można obliczyć w następujący sposób:

  1. Przede wszystkim należy określić obszar terytorium, który zostanie utwardzony. Na przykład jest platforma o powierzchni 50 m2. W tym przypadku grubość betonu asfaltowego wynosi jeden centymetr.
  2. Aby pokryć 1 m2 drogi, potrzebujesz dwudziestu pięciu kilogramów kompozycji. Tak więc na miejsce o powierzchni 50 m2 potrzeba 25*50 = 1250 kilogramów materiału.
  3. Ponieważ w jednym M3 jest około 2250 kilogramów betonu asfaltowego, na pokryciu takiego miejsca potrzeba 1250:2250 = 0,55 m3 betonu.

Wniosek

Asfaltobeton jest szeroko stosowany w budowie dróg, placów zabaw i pasów startowych. Podczas wykonywania pracy ważne jest przestrzeganie ustalonych zasad i uwzględnienie masy betonu asfaltowego, która zależy od składników wchodzących w jego skład.

Click to rate this post!
[Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *