Płyty lotniskowe mają Specjalne przeznaczenie. ŻELBETY tego typu stosuje się w miejscach, w których spodziewany jest ruch ciężkiego transportu (o wadze do 50-80 ton). Ten:
- place portowe;
- trasy, po których cały czas porusza się ciężki sprzęt;
- pasy startowe;
- obiekty budowlane i przemysłowe;
- lądowiska dla helikopterów;
- skład.
Są one również używane do budowy wałów przeciwpowodziowych i innych konstrukcji hydrotechnicznych. Są używane w elektrowniach jądrowych do ochrony reaktora.
Płyty lotniskowe mają bardzo wysoką odporność na zużycie, a także odporność na bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury. Dlatego służą jako nawierzchnia drogi na północy. Podczas budowy mostów często stosuje się płyty, które były już w użyciu, ale nie straciły swoich właściwości.
Odmiany płyt lotniskowych
Płyty lotniskowe są często określane skrótem Pag (Płyta lotniskowa gładka). Istnieje kilka odmian takich płyt:
- Pag-14 (wysokość 140 mm) jest najlżejszy, często używany do nawierzchni drogowych.
- Pag-18 (180 mm) – cięższy. Służy do układania dróg w niskich temperaturach i do podjazdów ciężkiego sprzętu budowlanego.
- Pag — 20 (200 mm) jest najcięższym, zaprojektowanym do stałego dużego obciążenia. Służą do pokrycia lotnisk, placówek śmigłowcowych, tras wojskowych, terminali towarowych w portach morskich i na dworcach kolejowych.
Płyty Pag nie różnią się wyglądem od zwykłych płyt żelbetowych. Mają jednak wzmocnioną ramę wewnętrzną, która pozwala im radzić sobie z dużym obciążeniem, wibracjami i oscylacjami wynikającymi z ruchu ciężkich pojazdów.