Polimerwlokna » Betonowa podłoga » Układanie asfaltu na betonowym podłożu: porządek, zagęszczanie i konserwacja

Powłoka asfaltowa jest uważana za jedną z najbardziej popularnych i trwałych. To świetna metoda na naprawę drogi lub wykonanie nowej warstwy drogowej. Technologia wykonania tego procesu jest dwojakiego rodzaju-ręczna i przy użyciu specjalnego sprzętu budowlanego. Jeśli Zakres pracy nie jest bardzo duży, preferowane jest użycie pierwszej opcji.

Jako podstawę asfaltu betonowego stosuje się mieszankę żwiru. Nie jest to jednak konieczne, podobną mieszankę można zastąpić betonową podstawą. Asfalt tego typu charakteryzuje się jednymi z najwyższych wskaźników wytrzymałości, trwałości, odporności na działanie zjawisk atmosferycznych. Układanie takiej powłoki jest ostatnim punktem procesu produkcyjnego w celu naprawy tras i dróg.

Przed rozpoczęciem głównego procesu warto przeprowadzić prace organizacyjne i wstępne. Należą do nich aranżacja miejsca pracy i stabilizacja gleby.

Wymagania techniczne

Proces technologiczny układania asfaltu nawierzchni obronnej nie jest tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Takie prace wymagają umiejętności, doświadczenia i wiedzy. Zanim zaczniesz układać lub naprawiać nawierzchnię drogi, musisz przestudiować niezbędne instrukcje, dokumenty, instrukcje, GOST. Poniżej przedstawiono tylko główne GOST:

  • GOST 7473-85.ten dokument opisuje niezbędne i zasady, wymagania i niuanse techniczne. To od tych standardów należy zacząć podczas produkcji zapraw betonowych.
  • GOST 9128-97.w niniejszym dokumencie przedstawiono wymagania dotyczące różnych rodzajów zapraw betonowych stosowanych na drogach i lotniskach.
  • GOST 28013-89.w niniejszym dokumencie przedstawiono wymagania dotyczące produkcji roztworów asfaltobetonowych.
  • GOST 30412-96.niniejszy dokument zawiera opis metod i materiałów do dokładnego pomiaru kątów nachylenia i nierówności na drogach publicznych i lotniskach.
  • GOST 30413-96.dokument ten jest napisany bezpośrednio dla dróg publicznych, określa sposób znalezienia wskaźnika przyczepności kół samochodów do nawierzchni drogi.

Należy jednak przestudiować nie tylko powyższe wytyczne, ale także zwrócić uwagę na standaryzację RWPG. Określa ogólne wymagania i parametry dróg publicznych. Jeśli nie zastosujesz się do wymagań określonych w dokumentacji, jest to obarczone faktem, że zamontowana powłoka wkrótce pokryje się pęknięciami, a na powierzchni pojawią się nierówności.

Materiały do powlekania

Układanie nawierzchni asfaltowej na poduszce z gruzu.

Trudno przecenić znaczenie materiałów. W końcu to od ich wyboru zależy przede wszystkim ekonomiczna strona procesu technologicznego. Ważne jest, aby wiedzieć, że nie zawsze mądrze jest oszczędzać na materiałach.

Rynek oferuje klientom ogromny asortyment. Teraz możesz łatwo kupić rozwiązanie, które może dobrze wzmocnić glebę, co wpłynie na wskaźniki trwałości, wytrzymałości. Konsument będzie mógł dłużej eksploatować nawierzchnię drogi. Dzięki specjalnemu składowi roztwór skleja ze sobą cząsteczki gleby, a to sprawia, że gleba jest trwała i podobna do kamienia.

Przed wylaniem zaprawy betonowej na ziemię ważne jest przeprowadzenie wstępnych manipulacji:

  • Rośliny należy wyeliminować z wierzchniej warstwy gleby,a glebę należy ubić wałkiem. Lepiej jest użyć wałka o wadze co najmniej 1,5 tony. Powierzchnia gleby powinna być niezwykle gładka, dopuszczalny jest maksymalny błąd kąta nachylenia nie większy niż 3 centymetry na każde trzy metry.
  • Zaleca się traktowanie gleby specjalistycznymi roztworami do sterylizacji, jest to konieczne, aby zapobiec kiełkowaniu trawy, chwastów i kwiatów.
  • Przed umieszczeniem zaprawy betonowej konieczne jest wcześniejsze ułożenie warstwy drenażowej. Warstwa drenażowa składa się z kruszonego kamienia i piasku kamieniołomowego, ważne jest, aby było kilka takich warstw, a szerokość każdej z nich nie była mniejsza niż 10 centymetrów. Drenaż gruzu należy dokładnie zdeptać. Aby skurcz był lepszy, zaleca się podlewanie podstawy wodą. Konieczne jest ubijanie piasku w co najmniej 90%.

Procedura układania i zagęszczania

Proces technologiczny związany z układaniem nawierzchni asfaltowej jest ważny zgodnie z instrukcjami. Gdy tylko zaprawa betonowa zostanie przywieziona lub wykonana, konieczne jest natychmiastowe rozpoczęcie wykonywania powłoki i wskazane jest umieszczenie jej wszystkich naraz. Zwlekanie nie jest dopuszczalne, wymóg ten jest jednym z głównych we wszystkich GOST.

Jeśli praca musi być duża, na przykład układanie dróg publicznych, pożądane jest użycie specjalnego sprzętu instalacyjnego – układarek samochodowych i lodowisk. Jeśli jednak praca powinna być niewielka, na przykład układanie chodnika, możesz sobie poradzić z mopami i łopatami. Ponadto nie zawsze jest możliwe zagęszczenie pokrycia walcem nawet o małym rozmiarze. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie płyt wibracyjnych.

Jeśli planujesz wykonać pracę na osobistym podwórku lub w domku, najprawdopodobniej nie będziesz korzystać z usług specjalnych projektantów. Nie oznacza to jednak, że nie należy przestrzegać pewnych norm dotyczących szerokości powłoki. W zależności od rodzaju powłoki wskaźnik ten różni się:

  • w przypadku ścieżek ogrodowych szerokość warstwy powinna wynosić około 4 centymetry;
  • w przypadku podjazdów szerokość powinna wynosić co najmniej 5 centymetrów.

Jakość instalacji fundamentów i betonu zależy od poprawności procesów technologicznych. Ważne jest, aby podłoże zostało wykonane na czas i starannie ubite. Uszczelnienie można wykonać za pomocą kilku technologii-za pomocą wibracji, za pomocą walca i za pomocą ręcznego uszczelnienia. Specjalistyczna technika może się również różnić. To może być:

  • zautomatyzowane walec;
  • walec ręczny;
  • Walec wibracyjny;
  • płyta wibracyjna.

Zgodnie z wymaganiami określonymi w GOST 9128-2009 reżim temperaturowy układania mieszanki betonowej nie powinien być mniejszy niż 100 ° C. taka temperatura zapewnia lepsze uszczelnienie formowanej powłoki. W końcu im niższa temperatura w zaprawie betonowej, tym trudniej jest ją zagęścić, w wyniku czego potrzebna będzie dłuższa praca walca. Aby zapobiec przywieraniu mieszanki do płyty wibracyjnej lub innego sprzętu, należy najpierw zalać je wodą.

Aby powierzchnia powłoki była równie gładka, należy dokładnie monitorować liczbę przejść lodowiska. Ta liczba powinna być taka sama. Aby powłoka betonowa nie uległa uszkodzeniu, walec nie powinien wykonywać ruchów odwrotnych. Jeśli etapy procesu technologicznego zostaną wykonane ostrożnie, Asfaltowanie nawierzchni nie będzie wcale trudne.

Pielęgnacja nawierzchni z betonu asfaltowego

Uszczelnianie bitumem uszkodzonego asfaltu.

Jeśli chcesz, aby gotowa nawierzchnia miała długą żywotność i nie musiała ponownie betonować wszystkiego, musisz przestrzegać kilku zaleceń dotyczących pielęgnacji.

Nie można jeździć na nowym asfalcie ciężkim sprzętem lub samochodami. Kategorycznie nie wolno na nim poruszać się techniką gąsienicową. Ze względu na swoje właściwości powłoka ta jest zbyt miękka dla takiego transportu, a Ciężarówki całkowicie pozostawiają uszkodzenia na powierzchni. W przyszłości te wgniecenia spowodują zniszczenie, a asfalt będzie musiał zostać naprawiony lub ponownie asfaltowany.

Zakaz ten jest szczególnie istotny w wysokich temperaturach otoczenia. Wynika to z faktu, że w czasie upałów asfalt mięknie jeszcze bardziej i jest znacznie bardziej podatny na negatywny wpływ sprzętu. W przypadku stwierdzenia wad, pęknięć lub innych uszkodzeń na powierzchni należy je jak najszybciej zamknąć, aby zapobiec dalszemu niszczeniu nawierzchni.

Układanie betonu asfaltowego na Starym betonie lub asfalcie

Można również użyć podstawy ze starego asfaltu. Ta opcja jest dopuszczalna zamiast tworzenia nowej podstawy z dodatkowymi kosztami finansowymi. Najpierw musisz dokładnie oczyścić stare koryto drogi z wszelkiego rodzaju brudu i fragmentów asfaltu. Aby rozpocząć kolejny etap procesu technologicznego, ważne jest, aby podstawa była jak najbardziej oczyszczona. Jeśli powłoka ma pęknięcia, należy je wyczyścić, nieco pogłębić i poszerzyć.

Następnie musisz wziąć materiał bitumiczny i dobrze go podgrzać. Gdy bitum wystarczająco się rozgrzeje, możesz rozpocząć dalszą pracę. Materiał bitumiczny wylewa się na obwód jezdni i dokładnie rozmazuje za pomocą specjalnego silnika. Rezultatem powinien być pasek o szerokości pół metra, ale ważne jest, aby krawędzie były dobrze pokryte materiałem bitumicznym. Takie pasy muszą być wykonane na całej powierzchni drogi. Po tym etapie prace są kontynuowane, jak w przypadku standardowego układania betonu asfaltowego.

Zawarcie

Pod wieloma względami proces technologiczny zależy od ilości pracy i miejsca. Jeśli instalacja powłoki z betonu asfaltowego odbywa się na osobistej działce, jest mało prawdopodobne, że potrzebujesz drogiego materiału.

Jak już wspomniano, nie warto na nich oszczędzać. Żywotność i cechy powstałego płótna zależą bezpośrednio od wyboru. Wpływ ma również jakość produkowanego uszczelnienia podłoża.

Click to rate this post!
[Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *