Polimerwlokna » Betonowa podłoga » Beton drogowy: wymagania, skład, właściwości, produkcja i układanie

Treść

Budowa dróg to proces, który istnieje od wieków. Metodą prób i błędów wybrano materiały, które mają niezbędną wytrzymałość i odporność na zużycie. Codzienne obciążenia, na które narażona jest nawierzchnia, stawiają budowniczym wiele zadań jednocześnie, z których najważniejsze jest wykonanie wysokiej jakości nawierzchni. W tym celu stosuje się specjalny Beton-drogowy.

Do czego służy? Vidi

Beton drogowy odnosi się do ciężkiego betonu. Służą do układania nawierzchni drogowych i lotniskowych. Różni się tym, że jest w stanie wytrzymać stałe duże obciążenia. Aby zminimalizować koszty, konieczne jest, aby beton był bardzo trwały.

Aby wytworzyć odpowiednie rozwiązanie, konieczne jest ścisłe przestrzeganie receptury zatwierdzonej przez GOST, w zależności od miejsca użycia.

Beton drogowy służy do:

  • Wykonanie płaszczyzny jednowarstwowej lub warstwy wierzchniej wielowarstwowej. Wymagania dotyczące takiego rozwiązania są tak wysokie, jak to możliwe, ponieważ beton zużyje się nie tylko w wyniku transportu, ale także w wyniku wpływu środowiska.
  • Układanie dolnej warstwy powłok dwuwarstwowych. Produkcja tego typu jest bardziej ekonomiczna ze względu na mniejsze wymagania dotyczące jej komponentów, a także eliminację wpływu środowiska zewnętrznego.
  • Wypełnienie podstawy dla zaawansowanego typu. Wymagania dotyczące takiego betonu są niskie.

Do roztworu dodawane są zanieczyszczenia, które poprawiają jego odporność na niskie temperatury, których ilość i rodzaj zależą od warunków klimatycznych. Składniki betonu wpływają na jego odporność na zużycie: im bardziej jest mobilny, tym mniej stabilne będą drogi. Tor, oprócz obciążeń transportowych, może być narażony na działanie wody (śnieg, deszcze), ekstremalne temperatury, dlatego Beton drogowy do jego układania musi być wysokiej jakości i trwały.

Skład. Cechy produkcji

Włókno jest stosowane w betonie drogowym.

Dla stabilności i wytrzymałości stosuje się szereg specjalnych dodatków, które wpływają na cechy jakościowe. Zanieczyszczenia polimerowe zwiększają wytrzymałość w betonie drogowym, w tym w agresywnym środowisku. Włókno szklane wpływa na odporność na działanie dynamiczne, daje dodatkowe wzmocnienie. Włókno zwiększa odporność na zużycie, stosowane na autostradach.

W przygotowaniu roztworu należy przestrzegać proporcji cementu, piasku i dodatków (1:2:5). Aby Beton drogowy miał wszystkie niezbędne cechy, należy zachować prawidłowy stosunek wody do cementu w zaprawie: 0,6 dla dolnych warstw; 0,5 dla górnych, 0,75 dla podstawy. Jeśli jest za dużo wody, może to wpłynąć na działanie dodatków w roztworze.

Średnica cząstek kruszywa: do 2 cm w górnej warstwie; do 4 cm w dolnej. Ziarna kruszywa wpływają na monolityczność podłoża, ich ilość nie powinna przekraczać 450 kg / m3, a dla warstwy wierzchniej – 500 kg/m3. Mobilność betonu nie powinna przekraczać 2 cm, a do porowatości stosuje się Dodatki napowietrzające. Ten parametr wpływa na mrozoodporność i tolerancję ekspozycji chemicznej.

Aby przyspieszyć utwardzanie płaszczyzny podczas procesu mieszania, dodaje się plastyfikatory. Są one dodawane przed ułożeniem betonu. Wraz z zanieczyszczeniami ciągnącymi powietrze i cementem zapewniają możliwie najwyższe właściwości betonu.

Wszystkie dodatki należy stosować zgodnie z instrukcjami producentów. Jeśli jednocześnie stosuje się kilka zanieczyszczeń, ich ilość razem powinna być mniejsza niż 60 g/kg cementu. Roztwór dostosowuje się konsystencją do urządzeń do układania i warunków środowiskowych.

Produkcja


Do układania dróg używa się betonu produkowanego w fabrykach.

Tor jest najczęściej zalewany zaprawami produkowanymi w fabryce. Taka produkcja ma swoje własne cechy. Podstawą takich roztworów są plastyfikatory lub hydrofobowe cementy portlandzkie. Ostateczny skład mieszanki zależy od pożądanego rezultatu.

W przypadku dróg dwuwarstwowych górna warstwa jest wykonana z cementu portlandzkiego (Marka M400 i wyższa), piasku średnich i dużych ziaren, średniej wielkości żwiru (wytrzymałość na ściskanie od 800 kg/m2). Do dolnej warstwy można użyć materiału o wytrzymałości M300.

Jeśli Tor jest układany w warunkach, w których możliwe są krytycznie niskie temperatury, stosuje się dodatki zwiększające odporność na mróz. Takie zanieczyszczenie jest wybierane w zależności od tego, jaka jest średnia miesięczna temperatura na danym obszarze w zimnych czasach.

Charakterystyka betonu drogowego

  • Mikrorysa. Budowa często odbywa się w złych warunkach pogodowych, dlatego zaprawa musi zapewniać niski poziom mikropęknięć podczas utwardzania betonu.
  • Odporność na wpływy zewnętrzne. Drogi są stale narażone na wibracje spowodowane transportem.
  • Odporność chemiczna. Zimą drogi pokryte są substancjami zmniejszającymi poślizg na lodzie.
  • Rozciąganie. Duże obciążenie betonu drogowego spada nie tylko na ściskanie, ale także na rozciąganie.
  • Wytrzymałość i mrozoodporność. Im wyższe wskaźniki w tej kategorii, tym dłuższy będzie okres eksploatacji, co oznacza, że koszty napraw będą mniejsze.

Układanie

Dawkowanie


Kruszywa ziarniste są dozowane osobno. Cement, kruszywa i dodatki są dodawane wagowo. Beton drogowy jest wytwarzany w betoniarce wymuszonej. Po dodaniu wszystkich składników należy je mieszać przez około minutę. Aby powłoka była jednolita, każdą warstwę wylewa się tylko z jednego miksera.

Praca z działką

Aby zminimalizować wpływ wody, obszar pod nim jest podnoszony, a nawet dostosowywany jest nachylenie.

Odbudowa

Jeśli celem pracy nie jest ułożenie nowego toru, ale nałożenie betonu na istniejące płótno, zadanie jest znacznie uproszczone, ponieważ nie trzeba czekać na ubijanie betonu. Obszar roboczy jest czyszczony. Obszar jest wyrównany, aby były kopce i doły. Teren pokryty jest grubym piaskiem (30-50 mm), po czym tą samą warstwą gruzu. Zrób szalunek. Nie ma potrzeby wylewania całego obszaru na raz betonem. Ze względu na małe odległości należy pozostawić luki.

Próbka

Przed rozpoczęciem układania roztworu należy sprawdzić Materiały kompozytowe. Odbywa się to w celu sprawdzenia, czy niektóre dodatki zapewniają niezbędne właściwości materiału. Wynik badania należy zapisać w protokole dla każdego parametru osobno. Taki dokument jest częścią umowy o roboty budowlane.

Jeśli budowa innego obiektu odbywa się w tym samym terenie i warunkach środowiskowych, dane wstępne mogą być wykorzystywane, ale nie mogą być starsze niż 24 miesiące. Próbki mogą być potrzebne przez Klienta. Jeśli materiały pochodzą z produkcji, konieczna jest fabryczna kontrola jakości.

Wniosek

Beton drogowy jest materiałem wieloskładnikowym, który musi spełniać nie tylko warunki pracy, ale także normy GOST. Jego skład i właściwości zależą od czynników zewnętrznych i są wybierane w każdym przypadku.

Click to rate this post!
[Average: 0]
One thought on “Beton drogowy: wymagania, skład, właściwości, produkcja i układanie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *